Missie en Visie
MISSIE
Wat geven we onze leerlingen na 8 jaar mee voor hun verdere leven? Wij staan ervoor dat onze leerlingen onze school verlaten met voldoende kennis, inzicht en vaardigheden die ze nu en in de toekomst nodig hebben. Leven is leren en leren is leven.
“OBS ’t Lange, de school waar we je de ruimte bieden om de beste versie van jezelf te worden.”
VISIE
We gaan voor een optimale samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten en ouders waardoor zij samen eigenaar van het leerproces van de leerling zijn. Leerlingen krijgen zo zicht op hun kennis en kunde. De leerlingen worden hierdoor meer betrokken en gemotiveerd om mede de regie te nemen over hun eigen leerproces. Onze leerlingen hebben de fundamentele vaardigheid van kennis over product en proces; zij krijgen informatie waarmee ze succesvol om kunnen gaan in hun omgeving.
5 KERNWAARDEN:
Welbevinden
Leerlingen gaan met plezier naar school en zijn opgewekt. Ze voelen zich vertrouwd en gewaardeerd waardoor ze de wereld kunnen ontdekken en zich optimaal kunnen ontwikkelen. We benaderen de leerlingen altijd vanuit een positieve grondhouding.
Betrokkenheid
Er is respect en waardering voor elkaar en voor elkaars mening. Iedereen heeft inbreng. Leerlingen staan open voor elkaar en kunnen gevoelens met elkaar delen. Er heerst een goede werksfeer waar ruimte is voor een rustig leerklimaat en ontspanning. Leerlingen en leerkrachten werken en leren met plezier! Samen komen we tot bloei en ontwikkeling. Ouders worden actief betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. We werken samen aan een school waar iedereen zich fijn voelt, waar we betrokken zijn bij de ander.
Competentie
Leerlingen zijn flexibel, ze kunnen goed omgaan met veranderingen en tegenslag.
Ze hebben een reëel zelfbeeld waardoor ze inzichtelijk hebben wat ze kennen en kunnen. Ze zijn in staat om activiteiten te plannen en te sturen.
Samen werken we aan het bereiken van gemeenschappelijke en individuele doelen. Alle teamleden zijn deskundig, handelingsgericht en spelen in op de talenten van leerlingen. Zij zijn de begeleiders van leerlingen in hun eigen leerproces. Het team begeleidt de leerlingen om keuzes te maken om datgene te doen wat bij hen past.
Relatie
Leerlingen voelen zich binnen de gemeenschap verbonden met elkaar. In een school gaat het niet alleen om de individuele mensen, maar ook om de relaties tussen de mensen. We zijn groots in kleinschaligheid. We stimuleren positief gedrag. Leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor de leerlingen op onze school. We spreken uit wat onze verwachtingen zijn van elkaar en spreken elkaar hierop aan. Als team voelen we ons verbonden met elkaar en zijn we enthousiast, leergierig, trots en uit op samenwerking met elkaar, met kinderen, met ouders en met alle andere partners.
Autonomie
De leerlingen zijn actief bezig met hun leerproces. Ze hebben een actieve werkhouding, er is veel interactie en ze nemen initiatief. Ze zijn nieuwsgierig en stellen vragen aan de leerkrachten maar ook aan elkaar. Er heerst een goede werksfeer waar ruimte is voor een rustig werkklimaat en ontspanning. Het team begeleidt de leerlingen om door handelen en ontdekken tot leren te komen.